فضایل اصحاب پیامبر و مقام و منزلت اصحاب پیامبر طبق آیات قرآن و روایات پیامبر

ساخت وبلاگ

صحابه یا صحب از نظر لغوی به معنای همراه و دوست و یا کسی که انسان به او معاشرت دارد اما صحابی چه کسی است و من لقی النبی مؤمناً به و مات علی الإسلام صحابی پیامبر کسی است که پیامبر را ملاقات کرده باشد و به پیامبر ایمان آورده باشد و با همان ایمان از دنیا رفته باشد و رحلت کرده باشد حالا این دیدارش با پیامبر یک لحظه باشد بیشتر باشد فرقی نمی کند بشرط اینکه آن شخصی که در محضر پیامبر بوده نابینا نباشد اگر کسی نابینایی مثل  عبدالله بن مکتوم که یکی از اصحاب بزرگ رسول خدا است پیامبررا با چشم ندیده اما یکی از مخلص ترین یاران پیامبر بود که حتی خداوند متعال در سوره عبس  به خاطر این شخص نابینا پیامبر را ملامت کرد صحابی پیامبر کسی است که در محضر پیامبر حاضر شده باشد و ایمان آورده باشد شرط این نیست که از پیامبر روایتی را نقل کرده یا در غزوه ای از غزوات با پیامبر شرکت کرده باشد اگر چه شرکت کردن در غزوات با پیامبر فضیلتش به جای خود باقی است اما صحابی این است پس اصحاب و یاران رسول خدا افراد معمولی نبودند که ما خواسته باشیم اعمال و رفتار و سیره آنها را به اعمال و رفتار خودمان مقایسه کنیم و سپس در مورد آنها قضاوت کنیم وقتی که ما به سیره اصحاب رسول الله نگاه می کنیم و مطالعه می کنیم به ظاهر آنها انسان بودند اما ما در طول تاریخ بعد از حیات پیامبر بعد از وفات پیامبر در طول تاریخ بشریت نظیری مانند اصحاب و یاران پیامبر نداشتیم و نخواهم داشت اصحاب پیامبر در ظاهر انسان ولی در عمل فرشتگانی بودند که خداوند متعال برای نصرت پیامبر برای نصرت و یاری دین خودش آنها را در آن برهه از زمان برگزید و در خدمت اسلام و پیامبر قرار داداصحاب پیامبر کسانی بودند که در زیر سخت ترین شکنجه های دشمن احد احد می گفتند اما حاضر نبودند یک کلمه توهین آمیز را نسبت به اسلام و پیامبر بر زبان جاری کنند تا آخرین لحظه شهادتشان حاضر نبودند کوچکترین سخنی نسبت به اسلام که توهینی به اسلام و پیامبر بشود جاری کنند جانشان را از دست می دادند اما بر آن اسلام و ایمانی که آورده بودند بسیار پایبند بودند اصحاب پیامبر کسانی نبودند که ما خواسته باشیم اعمال خودمان را با اعمال آنها مقایسه کنیم بلکه در هجرتی که اصحاب پیامبر انجام می دادند زن و فرزند و همه دارایی های خودشان را در مکه مکرمه رها می کنند و برای احیای کلمة الله برای نصرت دین خدا و حمایت از پیامبر به مدینه منوره تشریف می برند در مدینه منوره انصار گروه دیگر صحابه که خداوند متعال در هر دو گروه در قرآن یاد می کند و رضایتش را نسبت به هر دو گروه بیان می فرماید اما انصار انها کسانی بودند که برای حمایت از برادران مهاجرشان حاضر شدند که اموال خودشان را دارایی خودشان را با برادران مهاجرشان تقسیم نمایند بالاتر از این که ما نظیر آن را در هیج جامعه ای نداریم بسیاری از یاران پیامبر از انصار که دارای دو همسر یا سه همسر بودند به برادر مهاجرشان که تنها هجرت کرده بود وهمه خانواده اش را در مکه رها کرده بود پیشنهاد دادند که ای برادر مهاجر اگر  تو حاضر هستی ازدواج کنی من حاضر هستم یکی از همسران خود را طلاق بدهم و پس از پایان عده تو با او ازدواج کنی تا این اندازه فداکاری داشتند برای نصرت دین خدا اصحاب پیامبر کسانی بودند که در جنگ ها که همراه پیامبر بودند یک سپری در کنار و مقابل و اطراف پیامبر تشکیل می دادند تا اینکه تیری از دشمن به پیامبر اصابت نکند بعی از یاران پیامبر برای دفاع از پیامبر در مقابل دشمن قرار می گرفتند و همان طور که تاریخ نقل می کند هشتاد ضربه شمشیر بر آنها اثابت می کرد اما هیجگاه حاضر نبودنداز جلوی پیامبر کنار بروند تا به پیامبر آسیبی برسد اصحاب پیامبر کسانی بودند که به آب وضو پیامبر برای تبرک جستن از یکدیگر سبقت می گرفتند که قطره ای از آب وضوی پیامبر را بدست آورند و به صورت و لباسهایشان به عنوان برکت بمالند اصحاب پیامبر کسانی بودند که ما نمونه هایی از آن را داریم مانند مصعب بن عمیر تنها فرزند خانواده اشرافی مسلمان میشود اول مادر که بسیار ثروتمند است به فرزندش می گوید اگر تو از اسلام دست برنداشتی من تو را از ثروت خود محروم می کنم وقتی که فرزند توجهی به سخن مادرش نمی کند از راه دیگر مادر وارد می شود می داند این فرزند یگانه فرزند خانواده است و مادرش را بسیار دوست دارد می گوید ای مادر جان اگر تو دست از اسلام بر نداشتی من اعتصاب غذا می کنم تا بمیرم در جواب مادرش می گوید مادر محبت من وتو به جای خودش باقی است احترام مادر بودن به جای خودش باقی است اما در این رابطه که چنین تقاضایی از من داری اگر هزاران جان در بدن تو باشد و یکی پس از دیگری خارج شود و من شاهد آن باشم اما حاضر نیستم یک لحظه از دین پیامبر دست بردارم و اصحاب پیامبر کسانی بودند که در ایثار و فداکاری ما نظیر آن را در تاریخ نداریم حضرت ابوحذیفه در جنگ یرموک به دنبال پسر عمویش که زخمی شده بود می گشت و مقداری اب همراه داشت و وقتی پسر عمویش را می بیند و زخمی است و در آخرین لحظات عمرش است آب می برد و ناله زخمی دیگری را میشنود و پسر عمویش با دست اشاره می کند که آب را ببربه آن رفیق زخمی دیگرم بده باز دوباره که آب را می برد و ناله زخمی دیگری را می شنود باز با دست اشاره میکند که آب را به فلان دوستم بده تا هفت نفر این آب را تعارف می کنند و نفر هفتمی که می رسد می بیند به شهادت رسیده بر می گردد به نفر ششمی بدهد می بیند شهید شده همین طور به پسر عمویش می رسد می بیند همه اینها از تشنگی به شهادت رسیده اند و تا آخرین لحظه عمرشان آب را به یکدیگر تعارف می کنند یؤثِرُونَ عَلَی ُانْفُسِهِمْ وَلَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ خداوند اوصاف آنها را اینطور بیان می کنند آنها دیگران را بر خود ترجیح می دهند نه تنها خودشان نیاز دارند در بسیاری از موارد داریم  شب زن و بچه شان را گرسنه می خوابانند و همان غذایی که فقط برای  سیر کردن شکم زن و فرزندانشان دارند به مهمانشان که بر آنها وارد شده است می دهند تا سیر شوند اصحاب پیامبر این طور بودند مثل من و شما نبودند که اعمال انها را با اعمال  خود مقایسه کنیم و در حق آنها قضاوت کنیم اصحاب پیامبر کسانی بودند که با دست خالی اما با ایمانی که به خدا داشتند توانستند دو ابرقدرت آن زمان ر کمتر از یک ربع قرن به زباله دان تاریخ دفن کنند اصحاب پیامبر کسانی بودند که خداوند متعال در آیات مختلف قرآن رضایتش را از آنها بیان می کند رَضِيَ اللَّهُ عَنهُم وَرَضوا عَنهُ و کسی که خدا از او راضی بشود و اعلان کند که من از او راضی بشوم هرگز از او ناراحت نمیشود چون خداوند متعال مثل بشر نیست که از آینده آگاهی نداشته باشد انسان قبل از اینکه آفریده بشود و در رحم مادر قرار بگیرد خداوند متعال سرنوشتش را می داند می داند این چگونه انسانی خواهد بود اهل بهشت خواهد بود  یا دوزخ بدبخت خواهد بود یا خوشبخت همه آن چه که مخصوص خلقت است قبل از خلق شدن می داند وقتی که خدا وعده رضایت خشنودی را نسبت به اصحابش در آیات مختلف قرآن بیان می کند یعنی که خدا از آینده آن صحابی خبر دارد که اعلان رضایت می کند نه مثل بعضی انسانهای جاهل و ناآگاه که این آیات را این طور توجیه می کنند که خدا اول از آنها اعلان رضایت کرد بعد از اینکه انسانهای بدی شدند و کارهای خلافی انجام دادند پیامبر فوت کرده بودند و پیامبری نبود که خدا آیات نازل کند و نعوذبالله خدا احساس پشیمانی کند پس خداوند متعال در آیات مختلف رضی الله عنه و رضی الله عن در مورد آنها بیان می کند و نسبت به علم و آگاهی که در مورد آنها دارد به آنها وعده بهشت می دهد اصحاب پیامبر کسانی بودند که خداوند متعال معیار و ملاک ایمان همه مومنین را تا قیام قیامت ایمان اصحاب و یاران رسول خدا بیان می کند فَإِنْ آمَنُوا بِمِثْلِ مَا آمَنتُم بِهِ فَقَدِ اهْتَدَواآیه صریح نص قرآن سوره بقره است خدا می فرماید اگر مسلمانان بعد از یاران پیامبر ایمان بیاورند مانند ایمانی که شما صحابه آوردید خطاب به اصحاب پیامبر است که اگر مسلمانان آینده تا قیام قیامت ایمان بیاورند خیلی واضح ماند ایمان شما آنها راه هدایت را دریافته اند اصحاب پیامبر (رض) کسانی بودند که وقتی منافقین کوچکترین اهانتی نسبت به آنها می کنند خداوند متعال از آنها دفاع می کند به مسلمانان این درس را می آموزد که اگر کسی به یاران پیامبر و دوستان خدا و پیامبر اهانت کرد همان طور که خداوند از حیثیت آنها دفاع می کند شما هم باید دفاع کنید واذا قیل لهم ءامنوا كما امن الناس وقتی به منافقین و کفار گفته می شد ایمان بیاورید مانندایمانی که صحابه آورده اند منافقین در جواب می گفتند ما ایمان بیاوریم مثل آدمهای بی خرد و نادان فقط نسبت بی خردی و نادانی را اینها به صحابه نسبت میدهند خدا می فرماید بدانید ای مسلمانان که اینهایی که نسبت صفها و بی خردی را به صحابه می دهند انها سفها و نادان هستند ولی خبر ندارند آنها نادان هستند خداوند متعال از دشمن خود دفاع نمی کند خداوند از انسانهای گناه کار دفاع نمی کند خداوند متعال از دوستانش دفاع می کند و آیه ای نازل می کند که تا قیام قیامت مسلمانان تلاوت کنند و به چنین افرادی که نهال اسلام را آبیاری کردند و تنومند کردند به آنها بفهماند که اینها چنین افرادی بودند پس اصحاب پیامبر افراد معمولی نبودند که ما بخواهیم تیرهای زهرآگین توهین و تحقیر را به آنها نسبت بدهیم و آنها را مورد هدف قرار بدهیم اصحاب پیامبر کسانی بودند که خداوند متعال در قرآن می فرماید أُولئِکَ الَّذینَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ اینها اصحاب و یاران پیامبر که الان حضور دارند ای پیامبر اینها کسانی هستند که خدا اینها را هدایت کرده است علاوه بر هدایت بدانید که مسلمانان که خدا به اصحاب پیامبر می فرماید اینها انسانهای خردمند و عاقل هستند حتی نسبت بی عقلی را نسبت به صحابه خلاف نص ایه قرآن است اصحاب پیامبر کسانی بودند که خداوند متعال در قرآن نسبت به آنها می فرماید وَلَكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ خداوند متعال ایمان را دردلهای شما محبوب قرار داده است و در قلبهای شما ایمان را مزین ساخته است  وگناه و معصیت و نافرمانی را نزد شما ناپسند قرار داده است بعد در پایان ایه خداوند متعال اصحاب پیامبر را این طور معرفی میکند ای مسلمانان که تا قیام قیامت این قرآن را تلاوت می کنید به این آیه توجه کنید اینهایی که خدا ایمان را در قلب انها محبوب قرار داده و کفر و نفاق و معصیت را نزد آنها ناپسند قرار داده اینها مومنین بر حق هستند اصحاب پیامبر اینها بودند افراد معمولی نبودند رِجالٌ لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ وَ لابَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللّهِ اصحاب پیامبر کسانی بودند نه داد و ستد و نه تجارت ونه هیج امری از امور دنیا انها را از یاد خدا باز نمی داشت کانوا قلیلا من اللیل ما یهجعون بسیار در شب کم می خوابیدند مثل بعضی از جوانهای ما پای ماهواره و اینترنت و گوشی مبایل تا صبح بیدار بودند خیر وَ هُمْ بِالْأَسْحارِ يَسْتَغْفِرُونَ شب ها را عبادت می کردند و وقت سحر که وقت اجابت دعا و استغفار است از خدا طلب آمرزش می کردند اصحاب پیامبر اینها بودند  اصحاب پیامبر کسانی بودند که خداوند متعال قلبهای آنها را با ایمان ازمایش کرده قلبهای آنها مملو از ایمان وتقوا است اصحاب پیامبر کسانی بودند که ایمان آوردند هجرت کردند و در راه خدا جهاد کردند و به مسلمانان پناه دادند و انها را نصرت ویاری کردند و در اینها انسانهای راه یافته هستند ای کاش آن انسانهایی که از روی نادانی نسبت به یاران پیامبر بی ادبی می کنند فقط این ایات را بخوانند خداوند متعال چه اوصافی را در مورد اصحاب و یارانش بیان می کند و اصحاب پیامبر کسانی بودند که خداوند متعال در آیات مختلف از آنها اعلان رضایت می کند و خداوند متعال هر دو گروه از صحابه را نام می برد کسی خدای نکرده در اینده نگوید که در اینجا منظور مهاجرین هستند یا انصار کلمه هم کلمه جمع هست  آنهایی که سبقت گرفتند در ایمان آوردن مگر مهاجرین یک گروه و انصار علاوه بر اینکه می فرماید  حتی مسلمانی که تا قیام قیامت پیرو مهاجرین و انصار باشند یعنی عمل اصحاب و یاران پیامبررا داشته باشند انها هم شامل وعده الهی قرار می گیرند بعد از اینکه می فرماید مهاجرین و انصار و پیروان انها خدا از انها راضی است هم صحابه و هم کسانی که به نیکی از آنها پیروی کردند عمل آنها طبق عمل صحابه پیامبر بوده خداوند برای این انسانها آماده کرده باغهایی در بهشت تجری من تحت الانهار  جوی هایی از زیر این باغها جاری است و بعد در پایان این ایه خدا می فرماید خالدین فیها ابدا  آنها در بهشت برای همیشه خواهندبود اصحاب و یاران پیامبر و کسانی که عمل یاران پیامبر را داشته باشند برای همیشه در بهشت خواهد ماند  رستگاری بزرگ همین است رستگاری بزرگ مال و ثروت و مقام و منصب نیست به هر حال از چه زمانی یا توسط چه افرادی اهانت به صحابه و یاران پیامبر شروع شده و هدف از این چه بوده همه ما می دانیم که دشمنان اسلام طبق آیه قرآن که يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِم از صدر اسلام هدفشان این بوده که بتوانند نور اسلام را خاموش کنند اسلام را از بین ببرند و اسلام و مسلمانی در جهان نباشد همان طور که امروز عملا می بینیم کفار با همه اختلافات سیاسی که بایکدیگر دارند اما در یک هدف آن هم نابود کردن مسلمانان و نابود کردن اموال مسلمانان و از بین بردن بیمارستانها و دبیرستان ها در این مورد اتفاق نظر دارند مسلمان در هر کجایی که کشته شود به نفع آنها است یا خودشان مستقیما مسلمانان را می کشند یا توسط امالشان که با بمب های انفجاری و موارد دیگر مسلمانان را به خاک و خون می کشند این نقشه دشمن است که نمی خواهد اسلام قدرت داشه باشند لذا ازصدر اسلام توطئه شان این بوده که بتوانند ضربه ای به اسلام وارد کند اما زمانی که فتوحات اسلام برق آسا ادامه پیدا می کرد و مسلمانان به قلب اروپا و آفریقا رسیده بودند و دشمنان اسلام خصوصا یهود که سر سخت ترین دشمنان اسلام هستند دیدند که توان مقابله با مسلمانان را ر میدان نبرد ندارند برایاینکه فتوحات را متوق سازند چون اگر فتوحا انسانی اگر در زمان حضرت عثمان ادامه پیدا می کرد و در خلافت حضرت علی ادامه پیدا می کرد تخم نفاق و کفر و شرک از دنیا برچیده می شد چون مسلمانان قدرتی پیدا کرده بودند که به هر نقطه از جهان پا می گذاشتند قبل از اینکه به آنجا برسند مردم انجا تسلیم می شدند یا مسلمان می شدند یا تابع مسلمانان می شدند لذا نقشه ای کشیدند که جلوی فتوحات مسلمانان گرفته شود آمدند افرادی که سرسخت ترین دشمنان اسلام بودند در لباس اسلام قرار گرفتندو در صفوف اسلام جای گرفتند و اولین نقشه پلیدشان که برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان کشیدند شهادت مظلومانه حضرت عثمان در حال روزه و در حال تلاوت قرآن خون ایشان را بر روی ایه قرآن می ریزند تنها به این اکتفا نکردند بعد از شهادت حضرت عثمان جنگ های صفین و جمل را راه اندازی کردند در این جنگ ها نه حضرت علی مقصر بودند و نه حضرت معاویه درست است مسایل اجتهادی بینشان بود اما در اصل کسانیکه این جنگ ها را راه اندازی کردند و عده زیادی از مسلمنان کشته شدند همان منافقین بودند که حضرت عثمان را به شهادت رساندند و وارد مرحله دوم شدندو تنها به این اکتفا نکردند همان هایی که به ظاهر خودشان را ازطرفداران حضرت علی معرفی می کردند در بسیاری از جنگ ها وقتی دیدند که حضرت علی آنها را شناسایی کردند با نام و چهره دیگر ظاهر شدند با نام خوارج در زمان ظاه میشوند و حضرت علیرا هم به شهادت می رسانند زیرا نه دلشان برای حضرت عثمان می سوخت نه  حضرت علی و جنگ نهروان را راه اندازی کردند و تصمیم گرفتند  که چند نفر که در راس امور مسلمانان هستند از جمله حضرت علی و حضرت معاویه و حضرت عمرو عاص که باید به شهادت برسند که همان طور به نقشه شومشان رسیدند از همان سال تا امروز مشاجرات صحابه را دست آویزی  قرار دادند برای تفرقه بین مسلمانان و برای ریختن اب به آسیاب دشمن و قرآن با صراحت می فرماید وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ريحُكُم شما نزاع و اختلاف پیدا نکنید اگر نزاع و اختلاف پیدا کردید آن قدرت و نیروی شما از بین خواهد رفت امروز یک میلیاردو بیشتر از پانصد میلیون مسلمان در جهان با این تعداد کثیر اما توان مقاله عملی در برابر جرثومه فساد چند میلیونی غاصب را ندارند چرا زیرا اختلاف و تفرقه بیداد می کند انسانهایی که به فرموده رهبر انقلاب می فرمایند آنهایی که بین سنی و شیعه اختلاف می اندازند اینها نه شیعه هستند نه سنی اینها دشمنان اسلام هستند چقدر رهبر معظم انقلاب به مسئولین نظام می فرمایند اهانت به مقدسات اهل سنت حرام است اهانت به مقدسات اهل سنت خط قرمز نظام است اما متاسفانه انسانهای بی خرد و نادانی هستند حتی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب توجه نمی کنند آنها می خواهند این میهن عزیز ما که این همه امنیت است و همه در برابر این همه امنیت حسرت می برند اینها می خواهند میهن عزیر ما را مانند عراق و لیبی کنند و مسلمانان را به جان هم بیندازند ولی کور خواندند ملت ایران بیدار است و دست آنهایی که قصد تفرقه دارند دست انها را قطع خواهند کرد من دو نمونه فقط از یاران پیامبر را عرض می کنم کهببینم اصحاب پیابر چه کسانی بودند زمانی که 38 نفر مسلمان شده بودن و مسلمانان در دارالارقم مشغول عبادت بودند حضرت ابوبکر عرض کرد یا رسول الله اگر اجازه می فرمایید امروز برویم در کنار خانه کعبه اسلام را ظار کنیم تا کی اسلام را مخفیانه عبادت کنیم وقتی کنار خانه کعبه می روند مشرکین حمله ور می شوند هم پیامبررا کتک می زنند و حضرت ابوبکر را آنقدر کتک می زنند که بیهوش میشوند ایشان را به خانه شان می برند وقتی که به هوش می آیند مادرشان غذا یا شربتی می آورند می گویند من لب به غذا نمی زنم تا زمانی که از حال پیامبر آگاه نشوم وقتی مادر ان ایمان پسرش را می بیند به ام جمیل که مخفیانه مسلمان شده بود می گوید همراه من بیا تا ایشان را به نزد پیامبر ببریم وقتی که حضرت ابوبکر صدیق به دارالارقم می رود و چشمش به چهره مبارک پیامبر می افتد می گوید یا رسول الله فدای شما بشوم که همه این ناراحتی ها ر من با دیدن چهره مبارک شما فراموش کردم در جنگ احد وقتی که شیطان فریاد سر می دهد که محمد (ص) کشته شده است خبر به اهالی و زنهای مدینه می رسد عده ای بیهوش می شوند و عده ای شروع می کنند به گریه کردن اما یکی از زنهای انصار می گوید من باید با چشم خودم پیامبر را ببینم تا این خبر را باور کنم  به طرف احد به راه می افتد افرادی که بر می گشتند اولین نفری که می بیند سوال می کند حال پیامبر چگونه است این شخص می گوید خبر داری که پدرت شهید شده است این زن با شهامت می گوید من از پدرم از تو سوال نکردم من از حال پیامبر سوال کردم نفر دومی که می رسد سوال می کند حال پیامبر چگونه است می گوید حخبرداری که پسرت شهید شده باز می گوید من از پسرم سوال نکردم حال پیامبر چگونه است نفر سوم که می رسد سوال می کند حال پیامبر چگونه است می گوید خبر داری که همسرت شهید شده می گوید من از حال همسرم سوال نکردم حال پیامبر چگونه است نفر چهارم سوال می کد می گوید آیا خبر داری برادرت هم شهید شده است شهادت چهار نفر از بستگان درجهیکش را به او اطلاع می دهند اما اشک از چشمانش جاری نمی شود چون هدفش این است که چهره مبارک پیامبر را ببیند وقتی به احد می رسد و چشمش به پیامبر می افتد می گوید یا رسول الله فدای شما بشوم که با دیدن چهره مبارک شما همه ناراحتی های خود را فراموش کردم اصحاب و یاران پیامبر اینها بودند یک حدیث عرض می کنم پیامبر (ص) می فرمایند یاران مرا دشنام ندهید  چرا اصحاب مرا دشنام ندهید زیرا اگر هر یکی از شماها به اندازه کوه احد طلا انفاق کند خرج و خیرات کند به اندازه یک پیمانه به اندازه نصف کیلویی که صحابه در راه خدا انفاق کردند نمی رسد سعید بن زید (رض) می فرماید که  یعنی یک صحابه پیامبر که همراه پیامبر در یکی از غزوات شرکت کرده است و لباسها و تنش گردآلود شده است در آن غزوه این عمل او برابر است با عمل انسانی که به اندازه عمر نوح 950 سال عمر کرده و در تمام عمرش عمل صالح انجام داده باشد همین حضور او در جنگ با پیامبر بالاتر از آن عبادت 950 سال عبادت است صحابه بودند که خداوند این همه در قرآن از آنها تعریف می کند اولئک هم الراشدون اولئک هم المفلحون اولئک حزب الله الا ان حزب الله هم المفلحون این همه اوصاف صحابه است پس ما صحابه را به این خاطر دوست داریم آنها مخاطبین اول قران هستند  آیاتی که در اول قران ذکر شده است کنتم خیر أمه أخرجت للناس اول مخاطبش صحابه هستند بعد بقیه امت ما اصحاب پیامبر پیامبر را به این خاطر دوست داریم که آنها محبوبان خدا هستند فَسَوفَ يَأتِي اللَّهُ بِقَومٍ يُحِبُّهُم وَيُحِبّونَهُ خدا قومی را خواهد آور که صحابه بودن هم خدا آنان را دوست دارد و هم آنان خدا را دوست دارند أَذِلَّةٍ عَلَى المُؤمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الكافِرينَ يُجاهِدونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَلا يَخافونَ لَومَةَ لائِمٍ  در برابر مومنین با همدیگر بسیار مهربان و متواضع هستند در برابر کفار بسیار شدید هستند جهاد می کنند در راه خدا از ملامت هیچ سرزنش کننده ای نمی ترسند با پیامبر هستند  انهایی که با پیامبر هستند  اوصافشان را خدا بیان می کند  در مقابل دشمن بسیار شدید و سخت گیر هستند  و با هم بسیار مهربان  در حالت رکوع هستند در حالت سجده هستند رکوع و سجده آنها مثل خیلی از من و شما ریاحی نیست  اگر این کلکمه را خدا در آیه ای بیان نمی کرد خیلی که دشمن صحابه هستند می گفتند رکوع و سجده انها ریاحی هست خدا می گوید در این رکوع و سجدهای که می کنند هدفشان رضایت خدا است آنقدر اینها خدا را عبادت می کنند که اثر عبادت در چهره هایشان مشخص است چهره هایشان نورانی است.

..::حوزه علمیه الصدیق بیرجند::.....
ما را در سایت ..::حوزه علمیه الصدیق بیرجند::.. دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : alsedigha بازدید : 115 تاريخ : شنبه 20 شهريور 1395 ساعت: 13:12